Osnova témat

  • Úvod

    Moodle kurz Českého jazyka a literatury

    “When I look back, I am so impressed again with the life-giving power of literature. If I were a young person today, trying to gain a sense of myself in the world, I would do that again by reading, just as I did when I was young.”

    Maya Angelou (1928-2014) 

  • HISTORICKÁ BELETRIE v 2. polovině 19. století

    Moji drazí studenti, 

    Vašim úkolem v následujících dnech bude udělat si výpisky z učebnice (měli byste mít k dispozici Přehledné dějiny literatury od B. Balajky, pokud nemáte, určitě si poradíte jinak - internetem počínaje). Zaměřte se ještě na tvorbu ALOISE JIRÁSKA, kterou jsme nestihli celou probrat v hodině. Pokud si dobře pamatuji, skončili jsme u doby národního obrození (F. L. VěkU násFilozofská historie).

    Na co se soustředit:

      • ještě jednou na Jiráskova díla z doby národního obrození, pokud u nich nemáte zápis z hodiny
      • Jiráskovu dramatickou tvorbu - historická dramata, drama ze současnosti, pohádkové drama
      • Jiráskova díla, která líčí ostatní etapy české historie než ty epochy pro Jiráska klíčové, tj. díla z doby mimo husitství, pobělohorskou dobu a národní obrození
      • Manifest českých spisovatelů z roku 1917

    Druhým významným autorem historické beletrie na přelomu 19. a 20. století je ZIKMUND WINTER

    Věnujte pozornost:

    • Winterově životopisu, profesi
    • tvorbě - zejména románu MISTR KAMPANUS
    • rozdílům mezi tvorbou Aloise Jiráska a Zikmunda Wintera

     

    Autorem historické beletrie byl v té době taktéž JOSEF SVÁTEK.

    Zkuste zjistit informace také o tomto autorovi:

    • životopis, profese
    • díla
    • preferovaná období české historie
    • styl psaní
    • rozdíly oproti tvorbě Jiráska nebo Wintera

    Odkazy: 

  • HISTORICKÁ BELETRIE - TEST

  • MODERNÍ SVĚTOVÁ LITERATURA V 2. POL. 19. STOLETÍ

    Moji drazí studenti,

    ode dne 31.3. bude Vaším úkolem do 13.4. udělat si opět zápis z učebnice a z jiných dostupných informačních zdrojů - tentokrát na téma MODERNÍ SVĚTOVÁ LITERATURA V 2. POLOVINĚ 19. STOLETÍ.

    Musíme si uvědomit, že tato literatura vzniká paralelně s českou literaturou 2. poloviny 19. století (tedy s tvorbou májovců, ruchovsko-lumírovské generace včetně vesnické prózy a dramatu i české historické beletrie) - a to především v tehdejší Francii a Anglii. Rozdíl spočívá v tom, že česká literatura je stále o něco pozadu oproti francouzské či anglické literatuře, je poznamenaná přerušením užívání českého jazyka hlavně v 18. století, které se národní obrozenci a následně i májovci a ruchovci/lumírovci snažili překlenout. Česká literatura stále dohání, co zameškala, a snaží se najít svou dokonalou formu. 

    Moderní literaturu předznamenávají již v té době (cca od 60. let 19. stoletíve Francii tzv. PROKLETÍ BÁSNÍCI

    (O literární moderně v českých zemích se dá mluvit až na samém přelomu 19. a 20. století.)

    Při zpracování této látky se prosím zaměřte na následující informace!!

    • Kdo to byli prokletí básníci - čím se vyznačovali, o co usilovali, co kritizovali, odkud je odvozený název skupiny
    • symbolismus jako literární směr - charakteristika
    • CHARLES BAUDELAIRE - osobnost, život, dílo, přínos
      • KVĚTY ZLA = básnická lyrická sbírka
        • datum vydání, forma většiny básní, rozbor titulu
        • dekadentní prvky - o co šlo (viz dekadentní literatura - až přelom 19./20. století)
        • charakteristika díla
            • touha po nedostupném ideálu, ale všepohlcující splín
            • nemožnost dosáhnout štěstí a harmonie
            • nuda reálného světa
            • umění jedinou pozitivní hodnotou, přibližuje se kráse (snaha o krásu ze zla a obrazu Satana)
        • nejznámější básně a jejich vyznění
            • báseň Revolta - marná zoufalá revolta vůči Bohu
            • Pařížské obrazy - děsivá kolektivní tvář velkoměsta
            • Smrt - poetizace smrti (obecně smrt ve sbírce je jediným řešením rozporů individuální existence)
            • Splín a ideál - o poslání umělce, umění, hranici mezi láskou a nenávistí k ženám, střídání milostné touhy a bezcitnosti
            • Krása – hlavní hodnoty: řád a harmonie; pocit bolesti lyrického subjektu, jež zažívá zlo; vyhledávání bolesti v prodejné lásce, bídy, neřesti a zmaru 

    • PAUL VERLAINE - osobnost, život, dílo, přínos
      • sbírka Saturnské básně - stručná charakteristika, datum vydání
      • sbírka Kdysi a dávno
        • báseň Básnické umění - formulace principů symbolistické poezie - znaky
      • vztah s Rimbaudem

    • JEAN ARTHUR RIMBAUD - osobnost, život, charakteristika tvorby, přínos
      • sbírka Iluminace - charakteristika
        • báseň Mé bohémství - stručná charakteristika
        • báseň Večerní modlitba - stručná charakteristika, forma sonetu
      • báseň Opilý koráb - stručná charakteristika (především výjimečná obrazotvornost)
      • vztah s Verlainem

    • STÉPHANE MALLARMÉ - osobnost, charakteristika tvorby - symbolismus
      • báseň Faunovo odpoledne

          

    Snažila jsem se Vám to trochu ulehčit, takže jsem Vám rovnou napsala i nějaké charakteristiky básní, abyste se tím nemuseli více zabývat.

    Květy zla bereme podrobněji, jelikož tuto sbírku máte v seznamu četby k maturitě. V příloze najdete i Výbor ze sbírky, takže pokud byste chtěli využít pohodlí domova a časové flexibility, můžete si básně přečíst. Minimálně byste si mohli přečíst 2-3 básně, abyste si sami udělali představu o jejich obsahu i formě. 

    Za 2 týdny navážeme na prokleté básníky další moderní světovou literaturou - podíváme se do Anglie na Oscara Wilda, do USA na Walta Whitmana a do německého prostředí za Rainerem Mariou Rilkem. 

    V případě jakýchkoliv dotazů/nejasností nebo problémů s hledáním informací se na mě prosím neváhejte obrátit. 

  • MODERNÍ SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POL. 19. STOLETÍ II

    Moji drazí studenti,

    ode dne 21.4. bude Vaším úkolem do 4.5. udělat si zápis z učebnice nebo z jiných dostupných informačních zdrojů ze života a tvorby dalších třech spisovatelů z okruhu MODERNÍ SVĚTOVÉ LITERATURY 2. POLOVINY 19. STOLETÍ, případně z přelomu 19./20. století. 

    Apeluji na Vás, abyste se skutečně zaměřili na následující fakta, která by Vám neměla chybět v zápise:

    1. OSCAR WILDE

      • národnost autora
      • osobnost, životní styl, odsouzení
      • dekadence - o co se jedná, znaky
      • kdo to byl tzv. dandy - viz odkaz v příloze
      • literární žánry v tvorbě a min. 1 příklad díla ke každému z nich
      • nevynechat dílo ŠŤASTNÝ PRINC A JINÉ POHÁDKY - stručná charakteristika, vyznění díla
      • zaměřit se hlavně na dílo OBRAZ DORIANA GRAYE - významný dekadentní román, považován za jeden z pilířů moderní literatury
        • hlavní myšlenka/téma díla
        • charakteristika díla

     

     

    2. RAINER MARIA RILKE

      • souvislost s tzv. Pražským kruhem - o co šlo, národnost autora, země narození
      • stručná charakteristika tvorby
      • tzv. básník smrti - vysvětlit
      • sklon k dekadenci
      • předchůdce existencialismu - charakteristika směru
      • jaký literární druh/žánr převládá v jeho tvorbě?
        • SONETY ORFEOVI
        • KNIHA HODINEK
        • PÍSEŇ O LÁSCE A SMRTI KORNETA KRYŠTOFA RILKA

     

     

    3. WALT WHITMAN

      • národnost
      • průkopník civilismu - charakteristika směru
      • bořitel konvencí, proti otrokářství, hlasatel demokracie
      • dílo STÉBLA TRÁVY - stručná charakteristika díla, vliv na moderní básnictví - využívání volného verše (připomeňte si, v čem se liší volný verš od klasické formy básně)

      

     

  • ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA NA PŘELOMU STOLETÍ

    Moji drazí studenti,

    následující 2 týdny (do 18.5.) budete mít za úkol udělat si zápis z učebnice nebo z jiných informačních zdrojů na téma: ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ.

    Na tuto látku budete psát poslední test v tomto školním roce (společně se světovou moderní literaturou v 2. polovině 19. století), proto na Vás apeluji, abyste se na něj skutečně naučili, využili svých zápisů a věnovali pozornost pokynům, které u každé látky uvádím, aby Vás pak v testu nic nezaskočilo. Nespoléhejte při testu na jednorázové hledání na internetu bez jakýchkoliv znalostí, z předchozích testů Vám mohu říci, že se to nevyplatí, nespoléhejte ani na své spolužáky, jejich odpověď může být špatná a může rozhodnout o Vaší známce. Jedinou cestou, jak získat dobrou známku, je si informace pečlivě zpracovat a posléze se je naučit, abyste mohli spoléhat jenom na sebe.

    Při zápise z této látky se zaměřte na následující informace:

    • Situace na přelomu 19.a 20. století v českých zemích:
        • stagnace politické scény - neúspěch prosazení politických požadavků české politiky v získání nezávislosti na Rakousko-Uhersku
        • hledání nových uměleckých a kulturních forem
        • rozchod mezi starou a novou generací umělců
        • mladá generace literátů odmítá sentimentální vlastenectví a zahledění do minulosti (typické pro 19. století)
        • také odmítá výchovný charakter literatury
        • naopak vyzdvihuje samotnou estetickou kvalitu díla - oproštěnou od všech účelových funkcí (tzv. lartpourlartismus = umění pro umění)
        • vliv cizích moderních literatur - převážně vliv prokletých básníků

    • Manifest České moderny - v jakém roce byl sepsán a kým? Kdo jej dále podepsal?
        • znaky české moderny podle zásad manifestu
        • tzv. otevírání oken do Evropy - co to znamenalo?

    • JOSEF SVATOPLUK MACHAR - osobnost autora a jeho životopis
        • Zástupce politické poezie - jaké bylo jeho politické stanovisko?
        • Co Machar kritizoval? Proti čemu se stavěl?
        • Charakteristika tvorby
        • sbírka CONFITEOR - název z latiny, co znamená český překlad?
            • Charakteristika sbírky
            • Co v ní Machar kritizuje?
        • básnický cyklus SVĚDOMÍM VĚKŮ
            • Téma díla
            • Vyznění díla
            • Ke komu má autor obdiv? Na co se naopak dívá pesimisticky?
        • veršované příběhy ZDE BY MĚLY KVÉST RŮŽE
            • Kdo stojí v popředí těchto příběhů?
            • Co autor kritizuje?
        • román ve verších MAGDALENA
            • Hlavní postava a její stručná charakteristika
            • Co autor kritizuje?

     

    • ANTONÍN SOVA - básník a prozaik, osobnost a životopis
        • impresionismus - definice směru, jak se projevuje v literatuře/poezii
        • symbolismus - definice směru (opakování z předešlé látky)
        • „básník české krajiny" - obliba jižních Čech a Vysočiny
        • charakteristika tvorby
        • impresionistická přírodní lyrika
            • KVĚTY INTIMNÍCH NÁLAD - lyrická krajinomalba, znaky sbírky, vyznění sbírky
            • Z MÉHO KRAJE - citlivý vztah k rodnému kraji (kde se básník narodil?)
        • symbolistická poezie
            • VYBOUŘENÉ SMUTKY - sociální symbolismus, čím je vyvolaná úzkost sbírky?
            • JEŠTĚ JEDNOU SE VRÁTÍME - milostná a přírodní lyrika, stručná charakteristika sbírky

     

    • OTOKAR BŘEZINA - vlastní jméno autora?
        • symbolismus a mysticismus - v čem spočívá? Jak se v literatuře/poezii projevuje?
        • charakteristika tvorby (hlavně bohatství jazyka a obrazu)
        • sbírka TAJEMNÉ DÁLKY
            • Intimní lyrika
            • Časté motivy noci, tajemství, samoty a smrti
            • Stručná charakteristika sbírky, vyznění básní, časté literární prostředky
        • sbírka SVÍTÁNÍ NA ZÁPADĚ
            • Název sbírky = oxymóron (svítání/západ)
            • Jak básník vnímá smrt?
            • Vrchol tzv. kosmické poezie - co se myslí tímto termínem?
            • Stručná charakteristika sbírky, vyznění básní
        • sbírka RUCE
            • Co má název sbírky symbolizovat? Po čem básník touží?
            • Překonání individualismu

     

    • BÁSNÍCI KOLEM MODERNÍ REVUE - ČEŠTÍ DEKADENTI
          • Moderní revue - o co šlo, kdo se podílel na tvorbě, datace
          • dekadence = charakteristika životního a uměleckého stylu (opakování)
          • JIŘÍ KARÁSEK ZE LVOVIC - osobnost, životopis
                • sbírka SODOMA - osud sbírky, charakter sbírky
                • sbírka ZAZDĚNÁ OKNA
                • román GOTICKÁ DUŠE

        • KAREL HLAVÁČEK (neplést s Karlem Havlíčkem!!!)
            • osobnost, životopis
            • básník sugesce (co tento pojem znamená?), dekadence a symbolismu
            • sbírka POZDĚ K RÁNU
                • charakteristika sbírky, časté literární prostředky
                • baladické vyznění
            • sbírka MSTIVÁ KANTILÉNA
                • inspirace podle historické revolty v Nizozemí
                • marnost vzdoru

      

    • MODERNÍ LITERÁRNÍ KRITIKA 90. LET 
      • FRANTIŠEK XAVER ŠALDA (F. X. ŠALDA)
          • Největší literární kritik 19. století, ale také spisovatel
          • Literární eseje a stati
          • Nový žánr = kritická esej o umění - na rozhraní uměleckého a vědeckého žánru
          • BOJE O ZÍTŘEK - úvahy o smyslu literatury a umění v životě
          • DUŠE A DÍLO - medailonky českých a světových autorů, důraz na individualitu
          • ŠALDŮV ZÁPISNÍK - Šaldův časopis
              • nové pojetí kritiky - samostatná tvůrčí činnost, rovna umělecké tvorbě
              • upřednostnění symbolismu před realismem

      • ČETBA A PRÁCE S TEXTY

      • ROZBOR TEXTU

        Milí studenti,

        v příloze najdete text Maryšy od bratrů Mrštíkových a otázky k textu.

        Jak úryvek textu z literárního díla, tak část textu neuměleckého, a dané otázky na oba texty odpovídají formě ústní zkoušky u maturity z českého jazyka. Zkuste se na to podívat, zda byste byli úspěšní či méně úspěšní text rozebrat a odpovědět na všechny otázky. Zopakujte si přitom informace o díle a o kontextu díla.

        Vypracování mi nemusíte posílat, je to jen pro Vaši představu. Pokud se uvidíme v září, podíváme se na to společně, proto bych byla ráda, abyste byli s materiálem již obeznámeni a věděli, s čím si případně nevíte rady.