Osnova témat

  • Úvod

    Moodle kurz Českého jazyka a literatury

    “When I look back, I am so impressed again with the life-giving power of literature. If I were a young person today, trying to gain a sense of myself in the world, I would do that again by reading, just as I did when I was young.”

    Maya Angelou (1928-2014) 

  • PUBLICISTICKÝ STYL A SLOHOVÁ PRÁCE

    13.3.2020

    Prostudujte si, prosím, základní charakteristiku publicistického stylu - doporučuji se řídit například pomocným přehledem učiva českého jazyka na SŠ od Marie Sochorové (Český jazyk v kostce, s. 188).

    Soustřeďte se na:

    • znaky styly
    • členění stylu a jeho formy (mluvená X psaná publicistika)
    • útvary stylu - hlavní pozornost věnujte reportáži! (téma slohové práce)

    Znalost jednotlivých funkčních stylů je nezbytná k maturitě, také Vám pomůže utvořit si představu, jakým způsobem máte psát (nejen) slohové práce a jak má správně vypadat jejich výsledek po formální i obsahové stránce. Proto přípravu/samostudium nepodceňujte. 

  • KAREL ČAPEK

    Moji drazí studenti,

    v první řadě děkuji za odevzdání slohových prací.

    Společně jsme ještě během vyučování mluvili o Karlu Čapkovi. 

    Od dneška 25.3. zde na Moodlu najdete materiál, v němž jsou shromážděny informace o Čapkově životě a tvorbě, o kterých byste měli mít přehled, a z něhož byste měli vycházet při Vašem samostudiu. 

    Doporučuji:

    • text si pečlivě prostudovat a udělat si i nějaký vlastní výpis z Čapkovy tvorby, abyste se dobře orientovali v literárních druzích a žánrech, kterým se autor věnoval - je důležité správně rozpoznat, zda např. Válka s mloky bylo dílo dramatické nebo prozaické (tematické členění je ovšem také zásadní, proto věnujte zvláštní pozornost dílům, jež jsou protifašistická nebo řeší zneužití technických vynálezů)
    • Co se týče ostatní tvorby Karla Čapka (díla, jež nespadají do těchto dvou kategorií) - měli byste umět vyjmenovat některá díla sepsaná společně s Josefem Čapkem, několik povídkových děl, příklad z cestopisů, dětských knih nebo statí. Měli byste například také vědět, v jakém díle sepsal Čapek detektivní příběhy, povědomí byste měli mít rovněž o noetické trilogii... a hlavně musíte umět Čapkovu tvorbu charakterizovat jako takovou (jaké vlivy na něj působily, jakou zastával filozofii, co se snažil literaturou sdělit, jak vypadal jeho jazykový projev apod.) a dokázat ji zařadit do historického i literárního kontextu. 

    V textu najdete také stručné informace o bratru Josefu Čapkovi a jeho dílech, které byste neměli přehlédnout. 

    Všimnete si, že v materiálu nejsou více rozvedena dvě vrcholná a klíčová Čapkova díla - je to Bílá nemoc a R. U. R. Vašim úkolem pro nadcházející 4 týdny bude vybrat si alespoň jedno z těchto děl, přečíst si ho!! a udělat si z něj vlastní poznámky (literární žánr, postavy, děj, prostředí, hlavní témata, jazykové prostředky, co Vás zaujalo atd.). Obě díla máte na seznamu četby k maturitní zkoušce, využijte tedy příležitosti, časové flexibility a pohodlí domova a udělejte něco, za co si příští rok poděkujete. ;) Vaše znalosti a dojmy z četby si příští měsíc ověřím pomocí testu (datum bude upřesněno).

    V souvislosti s bratry Čapkovými a demokratickým proudem se ještě sami podívejte na osobnost Ferdinanda Peroutky - vyhledejte si informace o jeho životě a literárním zaměření. 

     

  • ČESKÉ DRAMA 1. POLOVINY 20. STOLETÍ

    Milí studenti,

    předpokládám, že se tento a příští týden budete učit na test z české prózy, proto Vám poskytuji materiál na ČESKÉ DRAMA v 1. polovině 20. století, které máte k samostudiu až do 19.4.

  • ČESKÁ LITERATURA ZA OKUPACE

    Milí studenti,

    ode dneška 23.4. se budeme zhruba do konce května zabývat ČESKOU LITERATUROU ZA OKUPACE

    Zásadní historická data, která byste měli mít v paměti:

    • 1918 vznik Československé republiky
    • 1933 v Německu zvolen říšským kancléřem Adolf Hitler
    • 29.-30. 9. 1938 podepsána Mnichovská dohoda o podstoupení československého pohraničí s více než 50% obyvatel německé národnosti (cca 30% území ČSR)
    • 15. 3. 1939 vznik Protektorátu Čechy a Morava = počátek okupace celých Čech a Moravy
    • 27. 5. 1942 atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha v Praze
    • 10. 6. 1942 v rámci tzv. heydrichiády vypálení Lidic Němci
    • 24. 6. 1942 v rámci heydrichiády vypálení Ležáků Němci
    • počátek května 1945 povstání lidu v protektorátu proti Němcům
    • 8. 5. 1945 kapitulace Německa ve 2. světové válce

     

    Uzavření Mnichovské dohody - zleva Mussolini (Itálie), Hitler (Německo), Daladier (Francie), Chamberlain (Anglie)

    My jsme již několikrát narazili na literární díla vzniklá v době okupace. Nyní si je připomeneme a případně doplníme. Je vždy na místě si uvědomit, za jakých historických/společenských okolností dílo vzniká, umět ho zařadit do konkrétní doby a zamyslet se, jaké vlivy na něj mohly působit (na autora) nebo jaký vliv mohlo dílo mít na své čtenáře ve své době. Pro těžké časy, jakými byla doba okupace a světové války, to obecně platí dvojnásob. 

    I.

    ČESKÁ POEZIE Z DOBY OKUPACE

    • Vašim úkolem pro následující 2 týdny bude si opět prostudovat materiál, který máte k ČESKÉ POEZII 1. POL. 20. STOLETÍ (pro jistotu najdete dokument v příloze), a zaměřit se na autory a jejich díla, u nichž máte uvedeno, že reagovala na ohrožení vlasti, mobilizaci, Mnichov, okupaci apod. --> tj. Hora, Nezval, Seifert, Halas, Holan, Hrubín, Závada, Zahradníček 
    • Připomeňte si i zaměření a charakter tvorby těchto autorů a do jakých proudů tehdejší poezie jejich tvorba spadá

    Mezi básně/sbírky/lyrickoepické příběhy sepsané v době okupace patří také tato díla:

    • VLADIMÍR HOLAN - TEREZKA PLANETOVÁ (1943, lyrickoepická skladba)
      • starý venkovský doktor vypráví o své mladické platonické lásce k Terezce Planetové, o které dívce neřekl, odešel z vesnice a po 30 letech se vrátil, na dívku si už ovšem nikdo z vesnice nepamatoval
      • rámcová kompozice
      • pasivita člověka, rány osudu, existenciální hořkost

    • VLADIMÍR HOLAN - SEN (1939, báseň) - vize Čech a Prahy v prvních měsících okupace, apokalyptická báseň, základní motiv: země = rakve; souborně vydáno spolu s dalšími básněmi přímo reagující na okupaci a válečné dění ve sbírce HAVRANÍ BRK (1946) - patos a hněv 

    • KŘIK KORUNY ČESKÉ = ilegální básnický sborník protiokupačních textů, autoři: HOLAN, SEIFERT, HORA, HALAS aj.

    • JOSEF PALIVEC - básník, překladatel z francouzštiny, za okupace vězněn za aktivní účast v odboji, odsouzen v roce 1949 ve vykonstruovaném procesu, vězněn do 60. let
        • experimentální poezie
        • PEČETNÍ PRSTEN (1941,lyrická skladba) - jinotajné obrazy na tehdejší zápas českého národa se silami zla), dokonalost jazyka, experimenty se slov

    • KAMIL BEDNÁŘ - básník existenciální poezie
        • sbírka MILENKA MODŘ (1939) - hledání tzv. nahého člověk = podstaty lidství/člověka zbaveného umělých konvencí a ideologií; obava z manipulace
        • sbírka HLADINY TŮNÍ (1943) - pocity úzkosti, blízkost smrti

    • JIŘÍ ORTEN - básník židovského původu vlastním jménem Jiří Ohrenstein
        • existenciální poezie
        • rozvíjel halasovskou linii české poezie (meditativní, reflexivní, úzkostní)
        • zemřel ve 22 letech v roce 1941 - byl sražen německou sanitkou
        • velký vliv na budoucí generace
        • ČÍTANKA JARO (1939) - ještě projevy důvěřivosti ke světu, něha, melodický verš
        • CESTA K MRAZU (1940) - existenciální úzkost, marnost, zoufalství, nelidskost doby, jistota smrti
        • JEREMIÁŠŮV PLÁČ - skladba, mýty Starého zákona, viní Boha za trestání nevinných
        • OHNICE (1941) - verše beznaděje, ohrožení, ale i statečnosti, předpověď vlastní smrti
        • ELEGIE - vydání po válce, meditativní verše, 9 žalozpěvů, vztah k Bohu, hledání porozumění druhého člověka

    SKUPINA 42 = umělecká skupina založená v roce 1942

    • Na jejím počátku stál teoretik Jindřich Chalupecký, Kamil Bednář
    • ovlivnila ji básnická tvorba Jiřího Ortena
    • hledání inspirace u anglosaské a americké literatury - př. u Walta Whitmana (civilismus)
    • důraz na město, technické vymoženosti, každodennost a život obyčejných lidí
    • básníci (př. Jiří Kolář, Josef Kainar, Ivan Blatný aj.) a malíři
    • činnost do roku 1948, ale přetrvávající vliv
  • ČESKÁ LITERATURA ZA OKUPACE II

    Milí studenti,

    Vašim úkolem do příštího týdne - tedy do 18.5. - bude si prostudovat tentokrát PROZAICKOU TVORBU ZA OKUPACE. 

    Je toho poměrně dost na naučení, proto to prosím nepodceňte a látce se věnujte ve stanovených termínech, abyste to posléze nemuseli všechno dohánět na poslední chvíli před testem, který budeme psát na celou literaturu za okupace na přelomu května/června a který může rozhodnout o Vaší finální známce.

    II.

    ČESKÁ PRÓZA ZA OKUPACE

    Je třeba si uvědomit, který prozaik 1. poloviny 20. století ještě žil a mohl tvořit za okupace a také který autor byl okupací a válkou poznamenán nebo během protektorátu přišel o život.

    Byl to například: Vladislav Vančura, Josef Čapek, Karel Poláček, Ferdinand Peroutka

    Připomeňte si jejich osud – kdo a proč byl popraven? Kdo a proč byl zajat v koncentračním táboře?

    Někteří prozaikové emigrovali: František Langer, Egon Hostovský

    Literatura byla kvůli nacistické cenzuře a možnému ohrožení života autora často nucena vyjadřovat své myšlenky v jinotajích a symbolických obrazech.

    1. PRÓZA ČESKÉHO GÉNIA - oslava poctivosti a schopnosti českého člověka dobýt svět

    •  EDUARD BASS 
      • Připomeňte si následující díla:

    CIRKUS HUMBERTO

    LIDÉ Z MARINGOTEK

     

     

    • FRANTIŠEK KOŽÍK
      • NEJVĚTŠÍ Z PIEROTŮ = biografický román o francouzském mimovi českého původu J. Kašparu Deburauovi, pozadí: historické události 1.pol. 19. stol. - zároveň jde o historický román

     

    2. HISTORICKÁ PRÓZA

    • FRANTIŠEK KOŽÍK
      • BÁSNÍK NEUMÍRÁ = román o portugalském básníkovi z 16. století
      • Kožík sepsal řadu historických/biografických románů po válce

    • MILOŠ VÁCLAV KRATOCHVÍL
      • OSAMĚLÝ RVÁČ = román o maršálovi Rudolfa II. (15/16. století)
      • KRÁL OBLÉKÁ HALENU = román o králi Václavu IV. (14/15. století)
      • Tato dvě okupační díla pojednávají o osobní vzpouře jedince proti osudu, typ osamělého hrdiny, okupační pocit bezmoci a marnosti
      • Více historických románů v poválečném období

    • VLADISLAV VANČURA
      • OBRAZY Z DĚJIN NÁRODA ČESKÉHO 
        • Beletristický pohled na počátky národní historie (forma povídek)
        • Obrací pozornost čtenáře k národní minulosti a snaží se posílit národní sebevědomí v době německé okupace. Vančura již tuto knihu nestačil dokončit.

     

    • KAREL SCHULZ
      • KÁMEN A BOLEST = historický román, první díl nedokončené trilogie
        • biografický román o renesančním umělci Michelangelu Buonarrotim (socha Davida, malba kupole Sixtinské kaple) na pozadí renesanční Florencie
        • poetický jazyk

    ÚKOL: Zamyslete se nad ukázkou z románu. Jakou má souvislost s dobou okupace? Co chtěl autor čtenářům sdělit?

    3.  NÁVRAT K LIDOVÉ KULTUŘE A TRADICI

      • JAN DRDA
        • MĚSTEČKO NA DLANI
          • idylická scenerie smyšleného městečka Rukapáň (rodná Příbram)
          • osudy obyčejných lidí těsně před 1. světovou válkou
        • ŽIVÁ VODA
          • román o životě umělecky založeného venkovského chlapce v poválečných letech
        • ČESKÉ POHÁDKY
          • podle vzoru lidových báchorek
          • aktualizace tradičních pohádkových námětů současnou problematikou

     

    4. OSTATNÍ PROZAICKÁ DÍLA SEPSANÁ ZA OKUPACE

      • KAREL POLÁČEK - BYLO NÁS PĚT
        • vznik za protektorátu, vydáno v roce 1946
        • ovlivněno autorovými vzpomínkami na dětství a rodný Rychnov nad Kněžnou
        • Dílo si připomeňte. Do jakého proudu Poláčkovu tvorbu řadíme?

     

      • MARIE PUJMANOVÁ - PŘEDTUCHA
        • psychologická povídka se symbolickým významem
        • vztah dívky Jarmily k rodičům a k obdivovanému muži Toufarovi zkoušen železničním neštěstím, v němž zahynulo mnoho lidí - Jarmila si uvědomuje pevné vazby rodiny oproti milostnému vzplanutí
        • atmosféra okupace
        • Do jakého proudu řadíme tvorbu Marie Pujmanové?

     

      • VÁCLAV ŘEZÁČ
        • za okupace píše Řezáč psychologické romány X po válce socialistický realismus
        • ČERNÉ SVĚTLO
          • román o zlu páchaném mravně narušeným člověkem s pocitem méněcennosti
        • SVĚDEK
          • hlavní hrdina je vědomým strůjcem zla, rozpoutává v lidech temné pudy a vášně, rozvíjí negativní stránky lidských osobností

      • JULIUS FUČÍK - REPORTÁŽ PSANÁ NA OPRÁTCE
        • psaná od roku 1943 z vězení na Pankráci
        • nejde o fikci, ale o soubor Fučíkových dopisů a poznámek z vězení
        • líčení protinacistického odboje, víra v komunismus a jeho moc spasit svět
        • po roce 1948 se Fučík stal ikonou komunistické ideologie
        • Fučík byl oběšen v roce 1943 v Berlíně
    • ČESKÁ LITERATURA ZA OKUPACE III

      20.5.

      Milí studenti,

      Vašim úkolem do konce května bude zaměřit se na DRAMATICKOU TVORBU ZA OKUPACE.

      Příští týden budeme psát test na české drama v 1. polovině 20. století obecně, na začátku června test na českou literaturu za okupace (poezie, próza, drama). Buďte pozorní k otázkám, úkolům a informacím, které najdete tady na moodlu při výkladu látky - můžu se na to ptát v testu. 

      III.

      ČESKÉ DRAMA ZA OKUPACE

      Při studiu vycházejte hlavně z materiálu k českému dramatu 1. pol. 20. století. 

      Kteří dramatikové byli zasaženi válečnými událostmi a okupací země? Byl to například: Jiří Mahen, Vladislav Vančura. Jakým způsobem? 

      Nesmíme zapomínat ani na Karla Čapka, který zemřel v roce 1938 několik měsíců po Mnichovské dohodě - zaměřte se proto ještě jednou i na jeho protifašistická dramata

      Zajímavý osudní příběh má František Langer, kterého známe z první světové války jako legionáře, který se posléze legionářskou tematikou zabýval ve své dramatické tvorbě. Vyhledejte si informace o jeho působení za druhé světové války. 

      Německá okupace poznamenala také život českého kabaretního umělce, dramatika, režiséra a hlavně známého písničkáře Karla Hašlera. Vyhledejte si informace také o něm a o jeho smrti.

      „Česká písnička" Karla Hašlera se stala neoficiální hymnou Čechů během nacistické okupace.

      Významnou divadelní tvorbu 30. let reagující na nebezpečí od fašistického Německa zastupuje OSVOBOZENÉ DIVADLO.

      • Zopakujte si, kdo všechno divadlo reprezentoval a jaké byly osudy hlavní trojice autorů/herců během okupace a po ní.
      • Jaký byl osud samotného divadla?
      • Jaké hry z jeho repertoáru například reagovaly na německý fašismus?
      • Jaký typ divadla Osvobozené divadlo představovalo?
      • Jaké bylo umělecké zaměření divadla?

      Také byste si měli připomenout divadlo D34 

      • Osobnost EMILA FRANTIŠKA BURIANA
        • Jeho přínos divadlu
        • Jeho osud za okupace
      • V jakém časovém rozmezí divadlo fungovalo?
      • Jaký typ divadla D představovalo?
      • Jaké bylo umělecké zaměření divadla?
      • Jaký byl repertoár divadla?
      • Jak se lišilo například od Osvobozeného divadla?

      Samozřejmě byste měli věnovat pozornost i krátké poznámce v materiálu o PROTIFAŠISTICKÉ DIVADELNÍ FRONTĚ.

      • DIDAKTICKÉ TESTY

        Milí studenti,

        jelikož máme probranou látku za tento školní rok, zkuste si v následujících dnech pro Vaši představu udělat 2 maturitní didaktické testy z českého jazyka. Obě verze jsou aktuální - jedna je z tohoto roku, druhá z roku 2019.

        Zadání testů najdete v příloze.

      • ROZBOR TEXTU

        Milí studenti,

        v příloze najdete text básně TĚŽKÁ HODINA od JIŘÍHO WOLKERA a otázky k textu.

        Jak úryvek textu z literárního díla, tak část textu neuměleckého, a dané otázky na oba texty odpovídají formě ústní zkoušky u maturity z českého jazyka. Zkuste se na to podívat, zda byste byli úspěšní či méně úspěšní text rozebrat a odpovědět na všechny otázky. Zopakujte si přitom informace o díle a o kontextu díla.

        Vypracování mi nemusíte posílat, je to jen pro Vaši představu. Pokud se uvidíme v září, podíváme se na to společně, proto bych byla ráda, abyste byli s materiálem již obeznámeni a věděli, s čím si případně nevíte rady.