Topic outline

  • didaktické testy - samostudium

    využívat skripta Didactis, Maturita 2019 - 2020

    • opakování - naše středověká literatura 9. - pol.15.st.

      Opakování – přehled/osnova znalostí o naší středověké literatuře (přehled hlavně pro didakťák)

       

      I.počátky našeho písemnictví – 9.st. – Velká Morava(r.863 K+M)

      jazyk  staroslověnština + písmo hlaholice

      liter. památky + žánr: náboženské texty, Proglas (předmluva k evangeliu,význam bohoslužby ve staroslověnštině), životopisy Život Konstantinův, Život Metodějův

       

      II. písemnictví v českém státě od 10.do 14.st.

      1.soupeření dvou kultur = staroslověnské (z Moravy) x latinské (ze Z Evropy) – 10.-11.st.

      legendy v obou jazycích hlavně o sv. Václavovi a sv. Ludmile, 1.duchovní píseň Hospodine, pomiluj ny

       

      2.vítězství latiny – 12.st.

      liter. památky : Kosmova Kronika česká (v latině); na konci století 2.duchovní píseň Sv.Václave, vévodo české země(!čeština!)

       

      3.počátky češtiny v literatuře – 13.st. (paralelně k latině - jazyku duchovenstva, vzdělanců, diplomatů)

      proces laicizace = zesvětštění (odcírkevnění) literatury –píše šlechta + tematika světská (= necírkevní, ne náboženská)

      liter. památky: kol.r.1300 – rytířská epika Alexandreis (národní hrdinský epos nemáme)

                                 poč.14.st. – kronika tzv. Dalimila

       

      4.literatura doby Karlovy – r.1348 založení univerzity  ( vláda Karla IV. od 1346 do 1378)

      proces demokratizace = zlidovění literatury = píší měšťané a studenti/žáci UK, tematika z jejich života

      liter. památky: satirické skladby – např.Podkoní a žák, Satiry o řemeslnících a konšelích(=radní)

                                1.české drama(divadelní hra) – Mastičkář = zlomek velikonoční hry O třech Mariích

      v latině Karlův vlastní životopis Vita Caroli (užívá plurál majestatikus = mluví o sobě v množ. čísle – „my, král český a císař římský…“)

                           

      5.literatura doby reformace=hnutí za nápravu římskokatolické církve – posl.1/4 13.st – pol.15.st.

      a)Husovi předchůdci

      b)činnost a tvorba Mistra Jana Husa (1370/71?- 6.7.1415) – kazatel, profesor na UK + rektor UK, tvorba v latině + tvorba v češtině

      c)liter. husitských válek 1419 -1436 – husitské písně, alegorické skladby

      d)liter. doznívání husitství – tvorba + názory Petra Chelčického, vznik jednoty bratrské (poslední biskup v 1. pol.17.stol. byl J.A.Komenský)

       

      Je nutné si také připomenout znaky jednotlivých žánrů – např. co je to legenda, kronika, rytířská epika/epos, alegorie, satira, postila, evangelium

      Připomeňte si také základní texty křesťanství =  Bible, jména alespoň nejznámějších osobností Starého zákona a Nového zákona, co v jednotlivých částech najdeme (nezapomeňte, že křesťanství bylo náboženství i státní ideologie po celý středověk, nositelé vzdělanosti byli zejména kněží, kláštery a kapituly, tj. společenství kněží při významných kostelech/chrámech)

       

    • Bible - otázky pro opakování

      Opakování Bible :        

      1. Co (z řečtiny) znamená slovo bible?

      2. Jak jinak se Bible označuje/nazývá +  kdy texty/knihy vznikaly? + v jakých jazycích?

      3. Jaké knihy jsou základem Starého zákona?

      4. Co je základem Nového zákona?

      5. Vysvětli pojmy evangelium, epištola, apokalypsa, apoštol

      6. Vzpomeň si na nějaké biblické příběhy a jejich postavy :

      a) Starý zákon – např. Kain, Ábel, Noe, Abrahám, Mojžíš, David, Šalamoun

      b) Nový zákon – např. Matouš, Marek, Lukáš, Jan, Pavel, Petr, Jidáš

      7. Kdo a ve kterém století přeložil Nový zákon do češtiny, kdo posléze přeložil do češtiny Starý zákon a proč se Bible v češtině nazývala Bible kralická?

      8. V jakém období a proč Bibli kralickou nahradila tzv. Bible svatováclavská?

       

      • Opakování - naše humanistická literatura - konec 15.st. až počátek 17.st.

        Opakování č.2 – naše humanistická a renesanční literatura = konec 15.st. – počátek 17.st.

                                                                                                           (tzn. kol. r. 1471  - 1618/20 (Bílá hora))

         

        rozdíly mezi naší a evropskou renesanční + humanistickou literaturou:

        a)naše zaměřena naučně a na praxi – cíl vyrovnat se s evropskou vzdělaností

        b)tvorba v latině a v češtině (dvojí linie tvorby)

        c)nositelkou vzdělanosti je (po vývojových změnách názorů např. vůči vzdělání) jednota bratrská

        d)zábava spíš v knížkách lidového čtení

        e)v literární tvorbě se projevil spíš humanismus než renesance (spíš než filozofický ráz humanismu se u nás prosadila jeho mravoučnost a myšlenky reformační)

         

        1.humanismus psaný latinsky – literatura zaměřena na nejvzdělanější vrstvy

        např. Jan Campanus Vodňanský = děkan a rektor pražské univerzity, básník a dramatik ( hlavní postava v románu Zikmunda Wintera Mistr Kampanus – jeho osudy na pozadí dobových událostí kolem českého protihabsburského povstání+ důsledky prohry na Bílé hoře)

        2.humanismus psaný česky – zaměření na životní praxi, úsilí o dobrou češtinu

        ústřední osobnosti:

         Jan Blahoslav – biskup jednoty bratrské

        prosadil v ní zdravý názor na vzdělání (Filipika proti misomusům = nepřátelům vzdělání)

        -autor odborných děl o českém jazyce, hudbě, překladatel

        !! přeložil Nový zákon – členové jednoty bratrské pak překlad Bible do češtiny, vytištěno v Kralicích na Moravě  - vzor češtiny na dlouhá léta

         

        Daniel Adam z Veleslavína – univerzitní profesor, překladatel, vydavatel a tiskař(tchán Jiří Melantrich)

        - např.vydávání vícejazyčných slovníků

        -od 70.let 16. stol. díky jeho činnosti označováno toto období jako doba veleslavínská = tzv. zlatý věk české literatury , V.Vančura (doba mezi světovými válkami 20.st.) čerpá z této češtiny např. větné konstrukce                                                            

         

        Václav Hájek z Libočan – autor nejznámější a nejoblíbenější Kroniky české (ovlivnila české umění 19.st., často se vzdaluje historickým faktům, oslavuje šlechtu a katolicismus)

         

        Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic – vzdělaný dvořan, diplomat, renesanční osobnost, popraven r.1621 na Staroměstském náměstí

        autor cestopisu z cesty do Benátek a odtud až do Egypta (cestopisy velmi oblíbené)

        Viktorin Kornel ze Všehrd – právník, profesor - první právnický spis v češtině

        Hynek z Poděbrad – syn krále Jiřího, vzdělaný diplomat –překlad 11(12) novel Dekameronu

        Ján Jesenský – lékař, Slovák,první (veřejná) pitva- jeho osudy + dobu přelomu 16. a 17. st.  v románu Lékař umírajícího času zpracoval  V.Körner

         

      • Opakování - naše pobělohorská literatura, J.A.Komenský

        Opakování – naše pobělohorská literatura – doba konce humanismu, doba baroka

        = po r.1618-1620 ( naše povstání, tj. česká válka = počátek 30 leté války) = v literatuře i jazyce úpadek - doba rekatolizace + násilné protireformace

        + v 18.stol. neexistuje česká literatura, neexistuje český spisovný jazyk

         

        1.literatura domácí :

        a) oficiální – jezuitská – např.A. Koniáš   x  B. Balbín

            (Adam Michna z Otradovic, B.Briedl)

        b) pololidová – jarmareční (kramářská) píseň

                               - písmácké paměti (F.Vavák)

                                - interludia (lidové frašky)

        c) ústní lidová slovesnost – zopakovat znaky, útvary - rozdíl mezi mýtem neboli bájí a pověstí, typy pohádek, pověstí (národní, místní, heraldické), druhy písní, rozdíl mezi příslovím a pořekadle, co je to pranostika

         

        2. literatura exilová:

        !   J. A. Komenský 

        = obsah a zaměření jeho tvorby a činnosti završuje humanismus u nás, i když žije v době 30 leté války, tj. v období baroka

        a) zákl. fakta z jeho života (důležité pro pochopení jeho postojů, názorů, tvorby)

         b) tvorba pedagogická: 1. teoretická + 2.praktická (učebnice)

        c) práce pansofické (vševědné)

        d) práce filozofické – Kšaft umírající matky jednoty bratrské

                                          - ! Labyrint světa a ráj srdce

        • Topic 7