Osnova témat

  • Přecho od romantismu k realismu - znaky realismu, kritického realismu, naturalismu

    Znaky realismu, resp. kritického realismu, naturalismu

    čas :  a) světová liter. =  2.polovina 19.stol. (x romantismus = 1.pol.19.stol.)

              b) naše liter.      =  2.pol.19.stol (x romantismus = 3.fáze NO, tj. od 30.let 19.stol.do r.1848)

    ale pozor - už v době romantismu existují díla sice romantická, ale s prvky realismu

    u nás povídky B. Němcové, ve evrop. liter.tvorba Stendhala nebo Puškina

     

    nejzákladnější znaky realismu, resp. kritického realismu:

    1. důraz na věcnost, pravdivost

    2. objektivní zpracování skutečnosti, bez idealizace

    3. autor jakoby nad příběhem, svůj postoj ke skutečnosti vyjadřuje výběrem tématu, postav a jejich charakterizací vyslovuje svůj postoj, názor

    4. kritika (analýza) nedostatků, odhalování zla, upozorňování na společenské křivdy, snaha o nápravu = kritický realismus

    5. zájem o současnost (ne minulost), každodenní tematika bez alegorií a symbolů, zájem o to, co je společné větší skupině lidí

    6. typizace = na jednotlivém je ukázáno obecné - to platí pro literárního hrdinu, prostředí, vztahy mezi lidmi, společenskou situaci apod.

    7. liter.hrdina se vyvíjí, jeho charakter vytváří doba a okolnosti, přeměňují jej x  proti romantickým hrdinům, často individualitách, jejichž životní příběh je předem určen

    8. výběr jazykových prostředků součástí typizace – tedy užívání hovorového jazyka, nářečí (=dialektu), v případě nutnosti i vulgarismů, argotu (=mluva deklasovaných vrstev)

    9. časté a podrobné popisy oblečení, prostředí, zvyků, činností, popisy vzhledu a charakteristika postav

    10. zobrazování i takových jevů života, které se dříve považovaly za nevhodné pro umělecké dílo

    11. rozvoj především románu nebo dramatu

    12. realismus zasáhl všechny evrop. literatury, ale ne stejně, proto se dost odlišuje

     

    základní znak naturalismus (= „odnož“ realismu):

    = vychází z předpokladu, že život člověka je determinován (podmíněn, předurčen) geny a prostředím.

     


  • B.Němcová -přechod od romantismu k realismu v naší literatuře

    Přechod od romantismu k realismu v naší literatuře = tvorba Boženy Němcové

    +povídka Babička v maturitním seznamu četby

     

    Co bychom měli vědět:

    Vstup autorky do literatury:  ve 40.letech 19.st. =3. Fáze NO

    Základní životopisné informace + její názory =  učebnice str.156/157

     

    Tvorba:

    1.sběratelská činnost – str. 157

    Národní báchorky a pověsti

    na rozdíl od Erbena nezachycuje původní podobu, jde jí o vlastní převyprávění – typické prostředí + typické postavy českého lidu s jeho povahovými vlastnostmi, mravní hodnoty, vítězství nad bohatstvím, zlobou, povýšeností

    znát některé pohádky, např. Potrestaná pýchy, Sedmero krkavců, Chytrá horákyně (= upravil ve 20.st. Jan Werich = princezna koloběžka)

    zájem o národopis

    Slovenské pohádky a pověsti – tam naopak snaha zachytit původní podobu tak, jak ji slyšela od vypravěčů

    Obrazy z okolí domažlického – zájem o lidovou kulturu (zvyky, kroje, zařízení domácností, činnosti, písně, mluva lidí)

     

    2. povídky – str. 157/158

    V povídkách často  postava -typ člověka všestranně moudrého, respektovaného, konajícího dobro pro druhé

    ! Babička, podtitul Obrazy z venkovského života (r. 1855)

    musíme znát:

    a)kompozici, co je to prolog, epilog, co obsahuje

    b )děj povídky + jednotlivé epizody

    c) charakteristiku babičky

    d) postavy rodiny Proškovy, Barunka= autorka

    e) babiččiny přátele, postava z venkovského prostředí – rodina pana mlynáře, rodina Kudrnova, myslivec pan Beyer s Orlíkem, Kristla,dcera hostinského + chudý Jakub

    f) příběh a postava Viktorky

    g) postavy ze zámku =paní kněžna, schovanka (nevlastní dcera) komtesa Hortensie x sloužící, zámečtí úředníci – mstivý písař

     

    h) ideový záměr autorky + okolnosti vzniku povídky

    ch) na konkrétních příkladech umět ukázat prvky romantismu x prvky realismu

    + které postavy a jejich osudy jsou typicky romantické nebo idealizované x postavy a jejich osudy realistické

     

    Další povídky + jejich tematika – str.158

    Divá Bára

    – dcera obecního pastýře, na okraji vesnické společnosti, má jedinou přítelkyni, částečně jí pomáhá pan farář  x  pověrčiví a krutí venkované

    za pomoc přítelkyni nelítostně potrestána

     

    V zámku a podzámčí

    – založena na kontrastech, nejkritičtější pohled na chudobu a nelidskost zbohatlíků, vybízení k sociálním reformám, idealizace v závěru – zámecká paní se díky vlivu lékaře stává po uzdravení  lidumilkou

     

    Chyže pod horami

    Pohorská vesnice

    Pan učitel

    Karla

    Dobrý člověk

     

    Filmové adaptace:  Babička - černobíly film z r. 1940 s Natašou Tánskou – drží se liter. předlohy

     TV adaptace s Libuškou Šafránkovou ze 70.let 20.st. – v mnohém si liter.předlohu upravuje

    Zfilmovaná je i Divá Bára a V zámku a podzámčí


  • Realismus -Karel Havlíček Borovský - přehled

    Realismus v naší literatuře - Karel Havlíček Borovský

    + básnická skladba Křest sv. Vladimíra (seznam maturitní četby)

     

    Vstup K. H. Borovského do literatury ve 40. letech 19.st. (3. fáze NO, stejně jako Němcová)

    Klasik české satiry, významný novinář, literární kritik, básník epigramatik, překladatel

    Narozen ve vesnici Borová u Přibyslavi (Vysočina), gymnázium v Německém Brodě= dnes Havlíčkův Brod

     

    vychovatel v Rusku – reportáže s kritikou carského režimu Obrazy z Rus

    - doma pak odmítá nekritické rusofilství (= nekritický obdiv ke všemu ruskému – tyhle postoje tehdy vycházely mimo jiné z toho, že ruský národ tehdy nebyl pod nadvládou jiného, kdežto ostatní slovanské národy ano, v NO podpora myšlenky slovanské vzájemnosti)

     

    Po revoluci 1848 pronásledován za kritické názory a postoje = proti reakci vídeňské vlády, proti neoabsolutismu po r. 1848, vyhoštěn z Praha do Kutné Hory, souzen (nepomohlo to) a pak násilně odvezen do vyhnanství do Brixenu = doTyrol

     

    ! Borovský novinář:

    Pražské noviny (literární příloha Česká včela)

    Národní noviny (satirická příloha Šotek)

    časopis Slovan (v Kutné Hoře)

     

    ! jako novinář změnil význam novin = podle Borovského mají noviny nejen informovat a bavit, ale také čtenáře vychovávat (= vysvětlovat, poskytovat souvislosti apod.)

     

     

    Borovský - literární kritik:

     odmítá sentimentální vlastenectví  - např. kritika Tylovy povídky Poslední Čech + bojuje za umění pravdivé, hodnotné

     

    Borovského politické postoje:

    liberál stejně jako Borovského přítel Palacký (= zjednodušeně řečeno liberalismus hlásá svobodu jedince, stát a jeho instituce jsou tu pro lidi, ne lidi pro stát x rakouská monarchie je absolutistická, není ústava, nejsou občanská práva, konzervativní Habsburkové vnímají monarchii jako své „ vlastnictví z boží milosti“ …)

     

     

    Borovský epigramatik:

    epigram = krátká, vtipná, satiricky útočná báseň s vyhrocenou pointou

    (vznik epigramu v antice, tj. v archaickém období starověké řecké literatury, ale tam to byl veršovaný nápis na pomník nebo dárek; pozor: neplést si to s epitafem = nápis na náhrobek)

    autor sám je rozdělil podle tematiky do 5 oddílů

    a ironicky je „věnoval“: Církvi, Králi, Vlasti, Múzám a Světu (múza = umělcova inspirace)

    = kritika katolické církve, absolutismu, byrokracie, nezdravých jevů v národním životě, kultuře, chování lidí

    = demokratický obsah, prvky lidového a hovorového jazyka, rytmická pravidelnost

     

     

     

     

    Borovský básník – satirik = vrchol tvorby

    satira = kritika nedostatků výsměchem

     

    ! v seznamu četby básnická skladba Křest sv. Vladimíra

    (maturanti si toto torzo bás. skladby často zařazují do svých osobních seznamů pro její srozumitelnost, ačkoli je tam hodně archaismů (= výrazů zastaralých))

    inspirace Nestorovým Letopisem ruským

    téma a záměr:

    kritika absolutismu jako způsobu vlády + kritika církve, která ovládá myšlení lidí a pomáhá panovníkovi udržet je v poslušnosti

    pro oklamání cenzury se děj odehrává v dávné minulosti za knížete Vladimíra (vznik ruského státu), ale aktualizace a kritika rakouské vlády

    -car Vladimír, zpupný a omezený násilník, chce ušetřit střelný prach pro armádu, případnou válku, kanonáda na jeho svátek ale musí být, proto mu má hřmít bůh Perun. Ten carovi odmítne sloužit, je tedy zatčen a v zinscenovaném procesu odsouzen a popraven. Církev požaduje okamžitě jiného boha, aby mohla ovládat sedláky – do Ruska se sjíždějí agenti různých církví a nabízejí církevní služby.

    jazykové prostředky: lidovost, archaismy, funkční vulgarismy, jednoduchý verš, prostá písňová 4veršová sloka

     

     

    básnická skladba Tyrolské elegie

    elegie = žalozpěv, vznik v antice, tj. ve starověkém Řecku

    inspirace vlastním zážitkem = noční zatčení, cesta do Brixenu, obraz tragédie osobní i národní, opovržení rakouskou vládou a policejním systémem v kontrastu s neschopností policie

    sice elegický tón, ale není to žalozpěv, je to výsměch + ironie + situační a jazyková komika

     

     

    básnická skladba Král Lávra

    parafráze rozmarné pohádky irského původu o králi s oslíma ušima

    parodie na prezentování absolutistických panovníků jako hodných panovníků x ve skutečnosti brutální, nelítostné činy (král Lávra nechává každého holiče ihned popravit, aby královo tajemství neprozradil)

    záměr: narážky na dobovou situaci, omezenost, tupost a zlobu panovníka

     

    společné znaky satir:

    odpor proti jakémukoli násilí a útlaku; kolektivní historická a politická zkušenost národa

     

     

     


  • Odborný styl - znaky, slohové útvary

    učebnice Český jazyk v kostce str. 177 -185 + internet

    1. členění podle stupně odbornosti:

    a) styl učební  = pro studenty

    b) styl vědecký (teoretický) = pro odborníky a specialisty v konkrétním oboru

    c) styl prakticky odborný = teorie uvedena do praxe, pro poučenější příjemce

    d) styl populárně naučný = pro laiky a začátečníky v oboru


    obecné znaky - str.177/188

    1.grafické členění textu

    2.jazykové prostředky + slovní zásoba odborného textu

    3. syntax odborného stylu

    4. kompozice textu, nutnost osnovy


    slohové útvary  - str. 179-183

    zejména odborný popis, popis pracovního postupu, odborný referát, výklad, prezentace, přednáška


    • Francouzská realistická literatura 2.pol.19.stol.

      Světová realistická liter. 2.pol.19.st. – Francie – přehled

       

      !  Honoré de Balzac   (seznam četby)

      zakladatel realismu

      -realistický  román encyklopedický = důkladné a podrobné popisy všech společenských vrstev, různých prostředí, podrobné popisy města, ulic, domů, zařízení bytu, oblečení, jazyk také charakterizuje postavy

      cyklus cca 100 románů Lidská komedie

      obraz francouzské společnosti od francouzské revoluce (=1789-99)

      nejznámější romány z tohoto cyklu:

      ! román Otec Goriot (seznam četby) –bohatý kupec, svým dcerám rozdělí svůj majetek, aby se mohly vdát do vyšší společnosti, je jimi opuštěn (už jim nemá co dát), umírá v bídě a sám

      román Evženie Grandetová – opačné téma – bohatý otec, ale nesmírný lakomec, zničí kvůli penězům život a štěstí vlastní dcery

       

      román Lesk a bída kurtizán – o vztazích nejvyšší společnost a podsvětí

      román Ztracené iluze – rub a líc umělecké slávy v Paříži, úspěch záleží na zájmu těch kterým umělec slouží, dilema: žít čestně x zaprodat se

       

       

      Gustav Flaubert

      -realistický román psychologický

      nejznámější (i díky filmovému zpracování)

      román  Paní Bovaryová –hlavní hrdinka trpí v nudném manželství s venkovským lékařem, marně (u milenců) hledá věčnou romantickou lásku, touží po přepychu a úniku z měšťanského prostředí – deziluze ji zabíjí

       

       

      Guy de Maupassant

      mistr povídky a novelytéma lidská vášeň, ale také předsudky, pokrytectví tehdejší společnosti

      např. povídky Kulička, Hrobničky

      jediný román Miláček – o pařížském novináři, který ke svému rychlému vzestupu bezohledně využívá žen

       

       

      !  Émile Zola – seznam četby

      teoretik a tvůrce naturalismu

      -„odnož“ realismu = člověk je determinován prostředím a geny

      Vývoj tvorby od studia člověka („lidského živočichopisu“) a jeho pasivity přes kritiku společnosti až k obrazu lidské aktivity

       

       ! román Zabiják – seznam četby k maturitě

      zabiják = alkohol, který zničí šikovného klempíře a jeho rodinu - po úrazu a nemožnosti pracovat začne jen pít, stane se z něj naprostá troska, rodinu živí jeho žena-pradlena, její život je jen dřina, chybí peníze, z dcery se stane prostitutka – Gerveza alkohol nenávidí (zničil všem život), ale nakonec sama začne pít

       

      román Tereza Raquinová –hrdinka je hříčkou vlastních sklonů a vrozených chyb = výsledek vlivu prostředí a dědičnosti, zbavena vlastní svobodné vůle

       


      • Anglická realistická próza 2.pol.19.st.

        Anglická realistická próza 2.pol.19.století

        počátky realismu v anglické próze už na konci 18.stol. = doba osvícenství – str.88

        Daniel Defoe – román Robinson Crusoe

        Jonathan Swift – Gulliverovy cesty

         

        realismus v 2.pol. 19. stol. – str.210

        Charles Dickens

        -kritika sociální nespravedlnosti, poměrů v Anglii za vlády královny Viktorie

        -z vlastní zkušenosti (viz životopis) – velké téma : osudy nešťastných dětí bez domova a rodiny

         -s touto tematikou nejznámější romány (díky filmovým adaptacím):

        sociální román Oliver Twist – podtitul Sirotkova cesta

         sirotek, obraz poměrů v sirotčinci, pak otrocká práce, život na ulici, jako zloděj a kapsář s dalšími malými dětmi „pracuje“ pro dospělého „šéfa“…obklopený bezcitným prostředím, musí se těžce probíjet životem, autobiografické prvky

         

        romány s podobnou tematikou:

        David Copperfield, Malá Doritka, Nadějné vyhlídky

         

        humoristický román Kronika Pickwickova klubu

         – široký obraz soudobé Anglie, kritický postoj k jejím institucím (vězení pro dlužníky, chudobince), bída londýnských předměstí, práce malých dětí v továrnách

        – ale použita humorná, lehce ironizující forma

         = např. postava Samuela Pickwicka – v jádru dobrý člověk, ale maloměšťák, trpí přehnanou představou o vlastní důležitosti, stále něco předstírá, navenek je nepřirozený, strojený, tím je směšný


        • Ruská realistická próza 2.pol.19.st.

          Ruská realistická literatura 2. pol. 19. století

          Historický kontext:

          -carský režim – absolutismus = samoděržaví, vliv církve

          -obrovská říše, ale problémy ekonomické, propastné sociální a společenské rozdíly mezi lidmi

           – ještě v polovině 19. stol. nevolnictví + velká negramotnost velké části obyvatelstva  x  hl. město Petrohrad  („Benátky severu“) - odlišný způsob života proti venkovu a provinčním městům

          v literatuře se tyto problémy odráží

           

          Nikolaj Vasiljevič Gogol

          !  satirická komedie Revizor ! – seznam četby k maturitě

          petrohradský povaleč, vychytralý Chlestakov využije situace na malém provinčním městě, kde tzv. městská honorace očekává příjezd revizora – před revizorem je třeba zakrýt nepořádek a zvůli, Chlestakov využije jejich hlouposti a strachu

          děj rozvržen do 5 jednání, ale odehrává se během 24 hodin, princip grotesky

          -kritika omezenosti, úplatkářství, podlézavosti, pokrytectví a hlouposti, ale také zvůle tzv. honorace, tj. hejtmana, pošmistra(=vedoucí, ředitel pošty), bohatých statkářů, ředitele chudobince, policejního direktora

           

          realistický společenský román Mrtvé duše

          –otřesné svědectví o nevolnickém systému v Rusku, název románu mrtvé duše = mrtví nevolníci, za které ale majitel stále odvádí daně až do dalšího sčítání (jednou za několik let), toho využívá vychytralý Čičikov, mrtvé duše skupuje, prokáže tak “majetek“ a získává tím zdarma půdu v méně zalidněné oblasti, mrtvé duše jsou ale také sedláci, kteří nevolníky vlastní – hloupí, omezení

           

          Lev Nikolajevič Tolstoj

          realistický historický román – epopej – Vojna a mír (4díly)

          z doby napoleonských válek, bohatá galerie postav ze všech společenských vrstev (téměř 250)

          z historických postav Napoleon x Kutuzov, car Alexandr I.

          hlavní postavy:Pierre Bezuchov –  hledá smysl života (názory autorovy), Nataša Rostovová, šlechtic Andrej Bolkonský

          scény ze soukromého života se střídají s velkolepými popisy historických událostí, např. bitev, do toho jsou vloženy úvahy o smyslu dějin a jejich tvůrců

           

          realistický psychologický román Anna Karenina

          – dva milostné rodinné osudy: příběh Anny, jejího manžela a syna, příběh jejího milence Vronského, její vášnivá láska k němu, (Anna nakonec spáchá sebevraždu), v kontrastu je život statkáře Levina a jeho ženy, konfrontace života na venkově a ve městě

           

          Fjodor Michajlovič Dostojevskij

          zájem o nejubožejší vrstvy zejména v Petrohradě - filozofie pokory, soucitu a odpuštění

          realistický filozoficko-psychologický román  Zločin a trest

          studie o lidském svědomí

          chudý student Raskolnikov musí pro nedostatek peněz přerušit studia, pro peníze zabije starou lichvářku a její sestru, po těžkém vnitřním boji se k činu nakonec přizná

          -úvaha, zda silný jedinec má právo zabít člověka, i když je to bezcitný ničema

           

          Další autorovy podobné romány Bratři Karamazovi (otcovražda a hledání viníky mezi syny), Idiot (zchudlý šlechtic, ušlechtilý, okolí ho pro jeho dobrotu označuje za idiota)

           

          Anton Pavlovič Čechov

          zakladatel lyrického a psychologického dramatu

          lyrické drama = potlačena dějová složka, děj nemá tradiční kompozici – dramatičnost a tragičnost vychází z nitra postav, jejich emocí, hledání životních jistot a perspektivy života, různé vrstvy ruské inteligence – rozčarování ze života,diskuse o lepším světě

          dodnes uváděny divadelní hry: Višňový sad, Racek, Tři sestry, Strýček Váňa

           


          • Realismus 2.pol.19.st-sverní Evropa

            Severní Evropa – realistická literatura 2.pol. 19.st.

            Polsko

            ! Henryk Sienkiewiczseznam četby k maturitě

            ! román Quo vadis (= kam kráčíš) – zfilmováno – (otázka ze závěru románu Quo vadis, domine…? = Kam kráčíš, pane…?

            obraz starověkého Říma za vlády císaře Nerona a obraz střetu dvou rozdílných kultur =  antika a rodící se křesťanství

            Osa románu = dramatické události, které prožívá ústřední milenecká dvojice - střet dvou světů a  lásky bohatého patricije-vojáka k zajatkyni Říma, dceři poraženého náčelníka germánského kmene, Lygii. Viniciovy názory jsou zpočátku v souladu s otrokářskými názory římské společnosti, v průběhu děje je ale vášnivou láskou k Lygii přiveden ke křesťanství a jeho hodnotám. Do jejich osudu zasahuje mnoho postav, nejvýraznější je Nero- nekriticky marnivý, sebezbožňující, krutý, nevypočitatelný… (další z řady psychopatů na římském trůně). Tyto jeho vlastnosti se samozřejmě odrážejí ve způsobu pronásledování a likvidace křesťanů i v jeho vztahu k Lygii…

             

            trilogie Ohněm a mečem – boje Poláků proti ukrajinským kozákům v 7. st. (zfilmováno)

            nebo román Křižáci (boje Poláků proti křižákům v 15.st.)

            případně dobrodružný román Pouští a pralesem (zfilmováno)

             

            Norsko

            Henrik Ibsen – dramata romanticko-realistická (Petr Gynt), dramata s naturalistickými rysy (Heda Gablerová)

            dramata ze současnostinapř. Nora –kritika pokrytectví, měšťácké morálky, téma rovnocenného postavení ženy v manželství i ve společnosti

             

            Dánsko

            Hans Christian Andersen

            nejznámější jsou jeho pohádky (filmové adaptace):

             např. Zimní (Sněhová) královna – chlapec Kai je okouzlen Zimní královnou, nechá se odvézt na její zámek, ztrácí vzpomínky a hlavně srdce-cit, kamarádka Gerda ho jde hledat, překonává překážky, má ho ráda, a proto se jí podaří zlomit kouzlo Zimní královny a Kaie zachrání

            Malá mořská víla – tématem nám může připomínat operu Antonína Dvořáka Rusalka, tj. láska k člověku a důvěra v člověka se nadpřirozené bytosti nevyplatila, zničila jí život (měli bychom znát témata alespoň těchto dvou zvýrazněných pohádek)