Osnova témat

  • Obraz 1. svět. války ve světové literatuře - základní přehled

    1.světová válka ve světové literatuře

    Základní historický kontext:

    - 54 států tehdejšího světa bylo 34 ve válce

    od r. 1914 (po atentátu na arcivévodu a následníka R-U trůnu Františka Ferdinanda d´ Este)

    do r. 1918 – září kapitulace Bulharska, Turecka, říjen kapitulace R-U, 11.11. kapitulace Německa

    - státy Dohody = mocnosti Francie, Anglie, Rusko – r.1917 bolševická revoluce + důsledek pak separátní mír s Německem, USA od r. 1917, Čína, Japonsko atd.; Itálie před válkou na str. Německa, pak r. 1914 neutrální a od r. 1915 na str. Dohody

    X

    -státy Ústředních (Centrálních) mocností, původně Trojspolek = Německo, Rakousku-Uhersko, Bulharsko, Turecko

    boje na souši, moři i ve vzduchu, ale hlavně v Evropě (proto po válce největší mocností USA a Japonsko)

     ! zákopová válka na území Francie (pás území širokého cca 60km, 700km délka, tam 4 roky boje) = západní fronta; v Evropě samozřejmě také fronta východní a jižní

     

    Obraz zákopové války:

    1.Německo:

    ! Erich Maria Remarque – ! román Na západní frontě klid

    moto románu: Pokus podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům.

    ich- forma, jen v úplném závěru er-forma

    vypravěč student gymnázia Pavel Bäumer, vliv nacionalistické propagandy a fanatismu TU, dobrovolně se se svými spolužáky přihlásili na frontu

    výcvik plný šikanování, drsné scény válečného barbarství – plynové útoky, bombardování, degradace lidství, krutost, smrtelné nebezpečí, nesmyslnost válečného běsnění x hodnota nezištné pomoci, přátelství na život a na smrt, lidské soudržnosti

    - citová a myšlenková krize obyčejných vojáků, mladá generace vytržená z normálního života do válečné katastrofy, budoucnost = ?!

    paradox v závěru = Pavel padne v říjnu 1918, v den, kdy oficiální zprávy z bojiště v novinách oznamují, že na západní frontě je klid, neděje se nic nového

     

    tematicky navazující román např. Tři kamarádi

     

     

    Francie

    Henri Barbusse

    román Oheň

    podtitul Deník bojového družstva – věnování „Památce kamarádů, kteří padli vedle mne na Crouy a na kótě 119.“

    -volně řazené epizodické příběhy z všedního života prostých vojáků na západní frontě + obraz jejich myšlenkového zrání, válečná realita zachycena autenticky, syrově (autor 22 měsíců na frontě řadovým vojákem, psal v zákopech)

    -není ústřední hrdina - výpovědi spolubojovníků, jejich myšlení, panoramatické obrazy bitev, detaily, otřesné zážitky, úvahy, popisy

     

    Romain Rolland

    novela Petr a Lucie

    shakespearovský motiv – osudová tragická láska 18 letého studenta a dcery tovární dělnice, která z existenčních důvodů nemůže pokračovat ve studiu malířství

    atmosféra válečné Paříže, ničivý vliv vnějšího světa, prožití štěstí bez ohledu na vrcholící válku – Petrovi zbývá pár měsíců do odchodu na frontu, děj se odehrává mezi 30.lednem a 29.březnem (Velký pátek) 1918

     

     

    USA

    ! Ernest Hemingway – jeden z představitelů tzv. ztracené generace – viz životopis

    román Sbohem, armádo

    příběh vychází z autorových osobních zážitků (byl jako 18 letý dobrovolník na italské frontě)

    mladý Američan jako zdravotní dobrovolník, velí sanitním vozům, zranění a láska s anglickou ošetřovatelkou, návrat na frontu, vojenskou policií shodou nešťastných okolností považován za zběha a odsouzen k smrti, zdařilý útěk i s Catherine, ale tragický závěr

    (válečné téma i v povídce Vojákův návrat)

    ! pojem ZTRACENÁ GENERACE ( Lost generation):

    Označení pro skupinu amerických autorů, kteří byli poznamenáni duchovním otřesem 1. sv. války a kteří zároveň vystřízlivěli z tzv. amerického snu.

    Základním literárním tématem ztracené generace je zklamání z rozkladu společenských a hlavně lidských hodnot a hledání východiska. Hlavní hrdinové jsou ale „ztracení“ jednotlivci, kteří nenacházejí nikde klid a zakotvení.

    Autoři ztracené generace – především Ernest Hemingway a Francis Scott Fitzgerald (asi znáte aspoň filmovou adaptaci románu Velký Gatsby)

    Svou literární postavou Pavla Bäumra a jeho úvahami v závěru románu Na západní frontě klid můžeme do této generace řadit i E.M.Remarqua

    (A všichni autoři  jako kluci v podstatě vašeho věku na frontách 1. sv. války bojovali.)

     

     

     


  • Meziválečná americká literatura

    Americká meziválečná próza

    Co bychom měli vědět:

    pojem ztracená generace – viz předchozí téma

    osobnosti a díla hlavně z maturitního seznamu četby:

    ! Ernest Hemingway – skripta str. 18-21

    a)zajímavosti + co bychom si měli pamatovat – str.19 + 18 dole

    b) tematika 1.sv. války – osobní zkušenost – román Sbohem, armádo

    c) ! novela Stařec a moře

    -příběh, prostředí, postavy + jejich charakteristika

    -metoda ledovce (umět vysvětlit)

    -interpretace novely, podobenství o čem

    d) román Komu zvoní hrana + moto knihy – viz str. 18 + internet

    kompozice románu, vypravěč – hl. postava + charakteristika dalších postav v partyzánské skupině, inspirace historickou událostí ve Španělsku = občanská válka, boj proti fašismu v letech 1936-1939, poselství románu

     

    ! John Steinbeck – skripta str.21

    základní životopisné údaje

    -obecné znaky/rysy autorovy tvorby

    ! novela O myších a lidech

    příběh, postavy + jejich charakteristika, kompozice, poselství autora – viz str.22 (poznámky ke knize)

    další známá díla: zfilmované romány Hrozny hněvu, Na východ od ráje

     

    Francis Scott Fitzgerald

    také představitel ztracené generace

    charakteristika tvorby – str.20

    nejznámější román Velký Gatsby – příběh na internetu nebo z filmových adaptací

     

    William Faulkner

    obecná charakteristika tvorby – str.20

     

    Theodore Dreiser

    nejznámější román Americká tragédie (zfilmováno)

    obecně lze říci, že se autor zabývá kariérou, cynismem, pokrytectvím, zločinem a trestem

     


  • Německá meziválečná literatura

    Německá meziválečná próza a drama  – skripta od str. 25 + str. 61

    nejzákladnější obecný historický kontext:

    po 1.sv.válce konec císařství, vývoj k demokracii, ale problémy – potrestání Německa za vyvolání 1.sv. války, ztráta území, reparace, inflace ve 20.letech, díky pomoci USA + Británie to ještě ustáli, ale pak světová hospodářská krize (1929 -1933), nárůst počtu stoupenců NSDAP a Hitlera, r.1933 Hitler kancléřem, po smrti prezidenta Hindenburga „Vůdcem“ = totalitní nacistický režim (koncentráky pro odpůrce, 1935 rasistické protižidovské norimberské zákony, čistky ve vlastní straně = „noc dlouhých nožů“, pogromy na židy „křišťálová noc“ atd.)

    porušování versailleské dohody z r.1919, od let 1936,37,38 otevřená agrese x od světových mocností vůči Hitlerovi i Mussolinimu politika appeasementu (usmiřování agresora) – viz např. občanská válka ve Španělsku a válka v Etiopii, obsazení demilitarizovaného Porýní + zbrojní programy, anšlus Rakouska na jaře 1938, obsazení našeho pohraničí (mnichovská dohoda) v říjnu 1938, 15.3.1939 obsazení zbytku naší republiky (2.sv. válka začala až 1.9.1939), v srpnu 1939 dohoda Hitlera se Stalinem o neútočení + rozdělení Polska + Stalin zabere pobaltské republiky

    důsledek v literatuře: s nástupem nacismu/fašismu pronásledování humanisticky orientovaných a nepohodlných spisovatelů, rasistické útoky, veřejné pálení knih = nucená emigrace spisovatelů (v obrovském množství)

     

    Co bychom měli vědět:

    všichni níže jmenovaní autoři byli nuceni před Hitlerem emigrovat (končili nakonec v USA)

     

    ! Erich Maria Remarque

     = maturitní seznam četby  - román ! Na západní frontě klid = už MÁME v tématu 1.sv.válka ve svět. liter.

    a)životopisné údaje + obecná charakteristika autorovy tvorby – viz str.26

    b)další zajímavé (i zfilmované) romány:

     např.

    Tři kamarádi, Nebe nezná vyvolených, Černý obelisk – témata z doby mezi válkami – téma románů/ukázky z filmů si najděte

    Noc v Lisabonu, Jiskra života – obraz 2. světové války (tohle budeme brát ve 4.roč.)

     

     

    bratři Mannové – Thomas a Heinrich

    Thomas Mann – Nobelova cena – např. generační román Buddenbrookové (ukázán vývoj německé společnosti na generacích jedné rodiny)

    Heinrich Mann – např. román Profesor Neřád (satirická studie gymnaziálního profesora, který je známý svými despotickými sklony a slíděním po přestupcích studentů)

     

    Lion Feuchtwangeržidovský spisovatel = hlavně historické romány s židovskou tematikou

    Např. Židovka z Toleda( rekonquista ve Španělsku v raném středověku, využití financí židů a pak jejich pronásledování), Lišky na vinici (doba francouzské revoluce) nebo román o malíři Goyovi – román Goya

     

     

    Bertold Brecht

    – významný německý meziválečný dramatik – inspirace skutečnými události, kritika války, fašismu, společenských problémů

    tvůrce tzv. epického divadla = výmluvné texty a songy, oslovování publika, vypravěčský komentář, snaha rušit divadelní iluzi

    Nejznámější hry:

    Matka Kuráž a její děti – doba 30 leté války, hl. hrdinku válka živí (je markytánka), současně jí bere syny

    Žebrácká opera, Strach a bída Třetí říše


    • Anglická meziválečná literatura

      Anglická meziválečná próza a drama – skripta str. 32 (31)

      meziválečný realismus – analýzy domácího prostředí, objektivita, kritika společenské hierarchie, morálky

       

      ! George Bernard Shaw  =  maturitní seznam četby – Nobelova cena

      na počátku století jeden z nejčtenějších autorů, paradoxně v Anglii moc ne, jeho názory dokonce utvářely veřejné mínění

      mistr vtipu, ostrého slova, paradoxu, vtipných komentářů všedního dění, satirik

      v dramatech napadal hloupost, falešnou morálku, pokrytectví, využíval i historická témata

      např. drama Svatá Jana (= Johanka z Arcu, francouzská národní hrdinka v době 100 leté války, díky ní byli vyhnáni Angličané z území Francie, místo vděku zinscenovaný inkviziční proces, Jana upálena jako čarodějnice), celkem napsal přes 70 divadelních her

       

      ! drama Pygmalion = seznam četby = nejslavnější,nehranější = ! filmový muzikál My Fair Lady (super)

      Co bychom měli vedět:

      a) proč/podle čeho  název Pygmalion + prostředí + stručně děj – str. 32

      b) charakteristika postav – Líza, profesor Higgins, Frady, profesorova matka, otec lízy

      c) z čeho vyplývá komediální ladění + čemu se autor vysmívá/co kritizuje (které vlastnosti, chování)

      d) proč je to hra o emancipaci ženy (v tom dobrém slova smyslu) – je to „převýchovou“ Lízy nebo v něčem jiném?

       

      Další autoři:

      Robert Graves – proslulé dva romány z antického Říma – Já, Claudius a Claudius bůh (zfilmováno)

      John Galsworthy – Nobelova cena

      - proslulá a víckrát zfilmovaná trilogie  Sága rodu Forsytů

      = osudy 4 generací rodiny – postupný rozklad vyšší střední vrstvy od 80.let 19.st do 30.let 20.st.

       

       

       

       


      • Francouzská meziválečná próza

        Francouzská próza mezi válkami (nejzákladnější přehled)

         

         seznam četby k maturitě -

        ! ! Antoine de Sain-Exupéry

        důležité životopisné údaje:

        -šlechtic, reportér a milovník létání – létal např. s poštou, působil v severní Africe, Jižní Americe, za 2.sv. války válečný pilot, sestřelen nad Středozemním mořem 1944

        ! ! filozofická pohádka Malý princ  - str. 24,25 + internet

        = polemika dvou pohledů na svět – dítě vidí priority jinak než dospělý

        rozbor knihy podle maturitní osnovy:

        1. časoprostor + téma/příběh

        2. postava vypravěče, malého prince, obyvatel jiných planetek

        3. setkání malého prince s liškou – jaké poučení malý princ získal

        4. návrat malého prince (už poučeného),na jeho planetku k růži, kterou miluje = ?

          + pilot – vypravěč (=autor) sice návrat domů, ale nejistota, zda se malý princ dostal na svou planetku, smutek i radost při pohledu na hvězdy

        „Správně vidíme jen srdcem. Co je opravdu důležité, je očím neviditelné.“

         

        Další prózy inspirované osobními zážitky a úvahami/otázkami:

        např. romány Země lidí, Kurýr na jih, Noční let, povídky Válečný zajatec

         

         

        Romain Rolland – Nobelova cena

        novela Petr a Lucie – str. 23 – už známe (tematika 1. sv. války)

        -shakespearovský motiv lásky

        (román Dobrý člověk ještě žije, románová epopej Jan Kryštof, životopisy Beethovena, Michelangela)

         

         

        Henri Barbusse

        román Oheň –str. 23 – už známe, potřebujeme ke srovnání s románem Na západní frontě klid (seznam četby k maturitě)

         

        (Anatol France – Nobelova cena , např.parodie na francouzské dějiny – román Ostrov tučňáků)

         


      • Sovětská meziválečná próza

        Co bychom měli vědět?

        1.historický kontext- základní informace – viz skripta str.54

        = důsledky vítězství bolševiků= komunistů po revoluci r.1917 + v občanské válce a vzniku 1.totalitního režimu

        -totalitní režim = úplná nadvláda nad občany ve jménu ideologie, která je jediným možným výkladem světa, 1 strana, jeden vůdce, 0 občanská a lidská práva, ve jménu ideologie páchány i nejtěžší zločiny, likvidace skutečných i domnělých odpůrců režimu, zinscenované politické procesy, koncentráky(pracovní tábory), propaganda, demagogie atd.

        2.důsledky v literatuře obecně – str. 54 - tematika, autoři režimem uznávaní, protěžovaní x autoři režimem zakázaní, věznění (sovětské gulagy), nucení emigrovat, zakázaná tvorba)ilegální šíření- strojopisné opisy = samizdat = sam sdělaješ)

         

        Maxim Gorkij –str.55 – představitel socialistického realismu a oficiální „král“ sovětské kultury

        Michail Šolochov – str.58 – budeme ho probírat ve 4.roč.

        Alexej Tolstoj – str.58 – neplést se známějším Lvem Nikolajevičem Tolstým = autor ruského realismu 2.pol.19. stol (Vojna a mír, Anna Karenina)

        X

        Boris Pasternak –budeme probírat ve 4.roč.

        Michail Bulgakov –budeme probírat ve 4.roč.

        Vladimir Nabokov – budeme probírat ve 4. Roč.

        (Ivan A.Bunin)

        Isaak Bbel

        Alexandr Solženicyn – seznam četby k maturitě – 4.ročník

         

         


        • Pražská německá literatura - výběr

          Nejznámější autoři:

          Franz Kafka – skripta str.15 – 18

          Jednoznačně nejslavnější, komunistickým režimem potlačován z povědomí lidí, ve školách se o něm neučilo

          Důvodem nejen to, že jeho tvorba byla v rozporu s oficiálními požadavky na literaturu, ale také jeho židovský původ (oficiálně ale komunistická režim nic proti Židům neměl)

          základní životopisné údaje – str.15 + vliv na jeho tvorbu

          obecné rysy Kafkova díla:

          1. absurdní, fantaskní svět, spíš nelogický svět snu

          2. věci nemají logiku, dokonce jí odporují, nerespektuje časovou posloupnost

          3. odcizování člověka, ve většině děl přízrak monstra = byrokracie – proti ní člověk bojuje, ale bezúspěšně

          4. člověk se proviní tím, že dopustí zmechanizování svého života

          5. mnoho hl.postav Kafkových děl nemá příjmení (Josef K. v Procesu, zeměměřič K. v Zámku) = všeobecná platnost zákonitostí Kafkova světa

          6. knihy jsou pesimistické – touha člověka zachránit, ale bezvýchodnost + mnohoznačné, nicméně jeho příběhy zneklidňují, provokují, probouzejí otázky

          -výklad/vysvětlení nikdy není jednoznačné

          nejznámější povídka Proměna – str. 17 – ukázka

          nejznámější román Proces – str.16,17 + ukázka

          další romány: Zámek, Nezvěstný (Amerika)

           

          Egon Ervín Kisch – skripta str.30

          Spisovatel a hlavně novinář  - přezdívka „zuřivý reportér

          Krédo: „být při tom“

          Životopisné údaje +  ukázka z textu na záložce z obalu jedné knihy

          Znalec pražského podsvětí, prostředí šantánů, lokálů, přítel pasáků, prostitutek a drobných zlodějíčků, perfektní znalost různých vrstev češtiny

          asi nejznámější knihy : např. Pražský pitaval, Tržiště senzací, Zuřivý reportér

           

          !  Franz Werfel – seznam četby k maturitě

          židovský původ,

          jednoznačně čtenářsky nejpřístupnější, poutavý vypravěč, světově proslulý jako prozaik a dramatik, velký úspěch měl v USA, dostal i naši státní cenu

          morální ladění románů, často téma skutečné nebo domnělé viny z minulosti, která  se v přítomnosti nečekaně objeví, hl. hrdina touží své provinění odčinit, získat odpuštění

           

          ! povídka Bleděmodré ženské písmo – seznam četby k maturitě ! rozbor na internetu

          hl. hrdina = úspěšný ministerský úředník, politik, manželka z bohaté a vlivné vídeňské rodiny – Leonidas mezi přáními k 50.narozeninám objeví dopis s bleděmodrým ženským písmem, které okamžitě pozná je to písmo bývalé milenky, on se bojí dopis otevřít… retrospektivně se odvíjí jeho minulost a vše, čím se před 18 lety provinil. Pak návrat do přítomnosti, setkání s Verou, Leonidasovo očekávání i zklamání Vera je úspěšná, krásná, nechce nic pro sebe, ale azyl pro svého studenta, který je pronásledován fašisty a který by mohl být Leonidasovým synem …

           

          román Sjezd abiturientů (= absolventů gymnázia) - zfilmováno

           soudce dostane k rozhodnutí kriminální případ, jméno obžalovaného je shodné se jménem bývalého spolužáka – soudce tak nucen vzpomínat na svou vinu z dob studií, kdy nadanému, ale chudému spolužákovi v podstatě zničil život = hl.hrdina by rád udělal cokoli, aby vinu odčinil, získal odpuštění

          nejslavnější román Čtyřicet dnů

           –základní téma románu = pokus turecké armády za 1.sv.války vyhladit v rámci zajištění armádního týlu arménský národ (– na základě skutečných událostí)