Osnova témat

  • Úvod

    3D modelování s podporou CAD/CGI systému DS SolidWorks logo 2012c4d_logo

    Zájmový kroužek pro studenty průmyslovky Třebešín

    Engine-2-stroke

    Dvoudobý spalovací motor pro minibike © 2012 Tomáš Lešták

    Perspektivně uvažující technik dnešní doby musí být schopen využívat výkonu a výhod 3D systémů. Práce na pozicích konstruktérů, technologů a projektantů takové dovednosti vyžaduje. 

    ----------------------------------------------------------

    Virtuální prototyp - digitální 3D model produktu je v technické sféře uzlovým bodem mnoha procesů. CAD systémy v propojení s dalšími CAx aplikacemi mají všestranné využití ve strojírenství, elektrotechnice, stavebnictví, architektuře a řadě dalších odvětví lidské činnosti. Dřívější způsoby přípravy technických podkladů (ruční kreslení na rýsovacích prknech apod.) patří definitivně do historie. Překlad zkratky CAD - Computer Aided Design jako počítačem podporovaný návrh dobře vystihuje podstatu práce s aplikacemi tohoto druhu. 3D systém je výkonným a přesným pomocníkem pracovníka, sám od sebe ale nic nevymyslí. 
    Ačkoli se v praxi používají CAD systémy různých dodavatelů, jejich funkce a uplatnění vychází ze shodných základních principů.

    Schůzky kroužku se konají vždy ve čtvrtek od 15 do cca 16:45 v učebně CNC2. Standardní program je složen ze dvou částí:
    1. Modelování společných úlohy dle zadání a výkladu (značeno PV)
    2. Volné modelování dle dalších podkladů, které jsou k dispozici a dle vlastní inspirace -  konzultace s lektorem (značeno NP)  

    Lektoři: Mgr. David Frýbert /frybert@trebesin.cz/  Ing. Martin Nermut /nermut@trebesin.cz/

    Hlavní okruhy činnosti zájmového kroužku:

    • tvořivé využívání 3D systému pro virtuální prototyping
    • motivace pro vlastní 3D modelářské aktivity
    • seznámení s využitím 3D CAD modelů v praxi
    • rozvíjení konstruktivního technického myšlení
    • základní kroky přípravy technické dokumentace
    • zapojení jednotlivců do tvůrčí práce v týmu s podporou PDM systému
    • radost a poučení z průběhu a výsledků vlastní práce


    Zdrojem tematických obrázků v tomto kurzu jsou autorské 3D modely studentů naší školy - finalistů interní soutěže SPŠ DesignStar a maturantů z oboru Technické lyceum.

    Line_red

    Na setkání kroužku si účastníci nosí vlastní čisté papíry (blok A4), kvalitní měkkou tužku a gumu. I v digitální éře jde o nezastupitelné pomůcky designera, které šetří čas a umožnují rychlé a srozumitelné vyjádření myšlenky či nápadu.

    Line_2-red

    Pro práci kroužku jsou v učebně k dispozici počítače s licencí SolidWorks 2015-16 Edu a Cinema 4D připojené ke školní síti a Internetu. Účastníci mohou používat i vlastní notebooky (se studentskou licencí SWx). Soukromé počítače však nelze v učebně připojit ke školní síti.

    Postup pro stažení a následnou instalaci studentských verzí SolidWorks a Cinema4D najdete ve studijních činnostech tohoto tématu (viz níže).

     

  • C4D01_CINEMA 4D - ÚVOD

    c4d_layout
    • základní rozhraní a nastavení prostředí C4D
    • primitivní objekty
    • správce objektů a nastevení, práce se scénou
  • SW_1

    Čím začneme

    Prvních několik hodin je věnováno intenzivnímu zaškolení do ovládání aplikace a vysvětlení principů technické práce ve 3D. 

    T1-jehlove_lozisko

    Jehlové ložisko © 2012 Alfred Ducháč

    Objemové modelování

    Juniors

    • Pokyny ke stažení a instalaci SWx Student Design Kit
      na domácích počítačích
    • Seznámení s prostředím aplikace, typy souborů, jednotky
    • Použití šablon
    • 2D - skica - vazba - kóta (plná definice skic)
    • Souřadné systémy
    • Parametrie
    • 3D - prvky
    • Vztah skica - prvek, úpravy - adaptivita
    • Materiál modelu, fyzikální vlastnosti - analýza, měření v modelu
    • Referenční geometrie
    • Průběžné modelování jednoduchých strojních součástí
      - rozvíjení práce v režimu skici a prvku

    Seniors

    • Průběžné modelování strojních součástí
      - rozvíjení práce v režimu skici a prvku s důrazem na orientaci v prostoru
    • Využívání referenční geometrie
    • Pokročilejší práce s prvky (tažení, šablonování, průvodce dírami, geometrické pole)
    • Pokročilejší práce s materiálem modelu (vlastní materiál)
    • Nastavení zobrazení - uživatelské pohledy (řezy atd.)
    • Řízení parametrů rovnicemi a konstrukční tabulkou
    • Vykreslování modelů v grafickém režimu (render)



    Příklady pro Juniors jsou v materiálech tématu značeny J_PV a J_NP.

    Příklady pro Seniors jsou v materiálech tématu značeny S_PV a S_NP.

    Line-red-03

  • C4D02_CINEMA 4D - jedeme dál

    c4d_materialy

    PRÁCE S VÝBĚRY, OSOVÝ SYSTÉM, KLÁVESOVÉ ZKRATKY, KUSTOMIZACE - NASTAVENÍ PROSTŘEDÍ

  • C4D_03 - KŘIVKY A GENERÁTORY

    krivky
    • PRÁCE S KŘIVKOU - DEFINICE
    • 2D/3D KŘIVKY - ROZDÍL, VYUŽITÍ
    • GENERÁTORY

     

  • Aktuální téma

    C4D_04 - modelování - křivky/generátory

    • komplexní zpracování modelu
    • využití primitivních křivek a generátorů
    • práce s video-tutoriálem
    • sestavení komplexní scény